Geen enkel bedrijf kan het zich nog veroorloven om video links te laten liggen, want het medium is sinds de crisis alomtegenwoordig. Dat is goed nieuws voor Actiris: het zette al eerder zwaar in op video om werkzoekenden te begeleiden. Nu kwam het er vooral op om zijn blog YES! te blijven actualiseren.
In je kot blijven en toch werk zoeken … in het besef dat de jobs momenteel eerder dun gezaaid zijn! Werkzoekenden hebben het niet gemakkelijk en dat was voor Actiris dan weer een extra stimulans om zijn doelgroep optimaal te ondersteunen. Ruim een jaar geleden startte de werkgelegenheidsdienst de blog YES!, met een opvallende, ultrapositieve branding (“alles is mogelijk”). De uitnodigende content zet lezers aan om met een positieve ingesteldheid in actie te komen, deel te nemen aan programma’s en het verleden achter zich te laten.
Continuïteit vergt slimme nieuwe oplossingen
Om werkzoekenden ook tijdens de lockdown te blijven begeleiden moesten de opnames van de video’s – meer dan één derde van de maandelijkse content op de blog – bliksemsnel worden aangepast. Tijdens de lockdownweken werden bijna 20 video’s op afstand opgenomen. In deze testimonials komen bedrijfsleiders, coaches, adviseurs van Actiris en werkzoekenden aan het woord. De oplossing die werd geselecteerd, is op z’n minst verrassend te noemen.
Een gamingplatform voor … interviews
“Om voldoende kwaliteit te halen, moesten wij water en vuur verzoenen: welk platform comprimeert beeld en geluid niet al te erg en houdt tegelijk rekening met de capaciteit van de verbinding met de geïnterviewden?”, zegt Cédric Renwa, de oprichter van Moovizz, dat als partner van NewsMaster betrokken is bij de ontwikkeling van onze afdeling Video Marketing. “Het kan verbazen, maar wij kozen een gamingplatform, waarmee wij trouwens uitstekende resultaten hebben geboekt.”
Nieuwe mogelijkheden voor video op afstand
“Niet alleen de technische aspecten bleken te kloppen, ook het feit dat de geïnterviewden permanent op één scherm visueel contact hadden met zowel de technicus als de journalist bleek voor hen een hele geruststelling. Ondanks de afstand was er uiteindelijk niet zoveel verschil met een klassieke opname”. Deze eerste positieve resultaten openen nieuwe perspectieven. Waarom zou er bijvoorbeeld geen nieuwe rubriek in YES! komen, met Brusselse werkzoekenden die een job aan de andere kant van de wereld hebben gevonden?