Een slow-contentstrategie is echt voor de lange termijn bedoeld en ze komt voort uit een ernstige en grondige redactionele reflectie. Een voldoende lange periode en kwaliteit zijn dus belangrijk. In die zin is slow content een uitstekende manier om een sterke band met uw prospects in stand te houden.
Het volume aan online beschikbare content groeit sneller dan onze beschikbare leestijd. Met andere woorden: 1 seconde op het internet stemt overeen met 9000 tweets, 3 miljoen ontvangen e-mails en 6 uur nieuwe video op Youtube, terwijl op WordPress maandelijks bijna 70 miljoen content-items verschijnen. Een informatietsunami die marketingexperts aanspoort om de weg van de slow content op te gaan.
Ze publiceren content tegen een trager tempo en trekken volop de kaart van kwaliteit en engagement. Daarmee zitten ze pal op de tijdsgeest, die zweert bij “slow life” (slow cosmetic, slow food, slow TV enz.).
De voordelen van slow content
Echt logisch klinkt het niet, meer leads voortbrengen door minder te produceren. Toch kan het, als u slow content interpreteert als zorgvuldig afgebakende content (helemaal aangepast aan de doelgroep), die bovendien van hoge kwaliteit is (voor een globale strategie op lange termijn). Vóór u content begint te produceren, vraagt u zich af waarom u dat doet, wanneer het moment geschikt is en of het wel de moeite loont. Door weloverwogen te werk te gaan heeft uw bedrijf veel te winnen bij slow content:
- U kiest voor kwaliteit. Een lager productietempo stelt u in staat om meer te investeren in content van hogere kwaliteit.
- U analyseert beter de draagwijdte en prestaties. Essentieel in dat verband is dat u ervoor zorgt dat uw content steunt op data. Hoeveel data u oogst, hangt natuurlijk af van uw doelgroepen en doelstellingen.
- U staat dichter bij de consument. De strategie biedt u kansen om uw prospects beter te observeren en dus beter te leren kennen.
- U ondersteunt de duurzaamheid van uw merk. Uw gerationaliseerde, kwaliteitsvolle content kan na verloop van tijd nog beter worden, een aanzienlijk voordeel. Met slow content bouwt u op lange termijn aan uw merk. Dit is de marketing van het geduld, de degelijkste vorm die denkbaar is.
- U maakt een ethische keuze. Uw slow-contentstrategie mondt uit in een echte “content-ecologie”.
“Snack content” als aandachtsvanger
In de jaren 2010 evolueerden de verwachtingen van het publiek. Dat fladderde blijkbaar steeds sneller van de ene contentbron naar de andere, met een krimpende aandachtsspanne. “Snack content” leek toen de juiste reactie. Maar sinds 2019 is snack content niet meer voldoende. Andere eisen krijgen de bovenhand: meer kwaliteit, je tijd nemen, meer transparantie, authenticiteit, degelijkheid, echt contact leggen met uw publiek, … Het klopt dat merken nu meer moeite moeten doen om de aandacht van consumenten te grijpen, maar ze bombarderen met duizend boodschappen is zeker niet de oplossing.
Toch is het nog altijd mogelijk om consumenten met “korte content” bij de hand te nemen en naar “lange content” te leiden. Of gewoon om contact te houden met uw doelgroep zonder die onophoudelijk te bestoken met commerciële content. Tijdens de eerste lockdown zat het cosmeticamerk Nuxe helemaal op die lijn. Het gebruikte eenvoudige boodschappen om de band met zijn klanten intact te houden, zoals: “Het gaat ons vandaag maar moeilijk af om over schoonheid te praten. Wij hopen gewoon dat u en al wie u dierbaar is het goed maakt”. Of hoe “snack content” een slow-contentstrategie op lange termijn kan versterken.