Eén op de drie meestbekeken Stories op Instagram wordt gepost door bedrijven. Ze zijn dan ook een geweldige tool om uw doelgroep te bereiken. Maar het belang van Stories overstijgt de sociale media. Nu verticale en vierkante formats de norm zijn, overspoelen Stories het web. Snapchat en Instagram maakten ze populair en zelfs de mobiele versie van LinkedIn lanceerde het format in 2020. Maar Stories vragen wel een specifieke aanpak en de toon moet juist zitten. Een Story is veel meer dan zomaar wat extra content voor millennials: u kunt er een hele contentstragie rond ontwikkelen. Met trends heeft dit niet veel te maken, wel met gezond verstand: trek de aandacht van de consument met de tools die hij gebruikt.
De volgende 4 elementen maken een Story onmisbaar.
- Taal in haar puurste vorm
De adverteerder moet een overtuigend, boeiend, sterk en origineel discours neerzetten, met een consistente tone of voice. Welke stijl hij ook kiest – realistisch of onwaarschijnlijk, educatief, ernstig of grappig -, een Story moet altijd creatief zijn en de aandacht opeisen. In een Story staat taal opnieuw centraal, want uiteindelijk gaat het om verhalen vertellen.
- Engagement
Inspireer uw publiek! Uw doelgroep is sterker betrokken als hij de kans krijgt om te reageren of tot actie over te gaan. De GAFA-giganten zullen hun tools de volgende jaren ongetwijfeld perfectioneren, met functies om gebruikers meer en beter te laten creëren, zodat hun platformen nog collaboratiever worden. Gebruikers willen niet langer alleen maar kijken.
- Visueel
Om professioneel en geloofwaardig over te komen, is visuele kwaliteit een must. De professionaliteit van uw content straalt af op de degelijkheid van uw service. Of versterk het hierboven aangehaalde engagement en put uit de creativiteit van uw community, die blij is als haar content gedeeld wordt.
- Uzelf onderscheiden
In het globale digitale traject van de consument is een Story een middel om te laten zien hoe anders u bent. Dat doet u met relevante, interessante, rijk gestoffeerde content.
3 inspirerende campagnes op basis van Storyfication
- Amy Vandeputte en Jessica De Block, twee onderneemsters uit Antwerpen, creëerden Alfavrouwen, een Belgische online community met ongeveer 9 000 leden die ondernemende vrouwen ondersteunt. Talrijke vrouwen voelden zich in 2020 gesterkt door dit netwerk om hun eigen bedrijf op te richten. Alfavrouwen heeft tienduizenden volgers op Facebook en Instagram en post Stories om vrouwen aan te moedigen, te coachen en samen te brengen rond hun professionele projecten.
- De specialist in openbare werken Eurovia nam de gedurfde beslissing om zijn jaarverslag als Stories te publiceren. Hier zitten we in een ruime corporate context, die breder gaat dan een mobiele app. In elke Story moet de identiteit van uw merkactiviteit voelbaar zijn!
- De New York Public Library was een van de eerste adverteerders om met een Story jongeren aan te sporen om te lezen en naar de bib te gaan. Ze innoveert sinds 2018 met “Insta Novels”, die uitgaan van het Story-format om literatuur via Instagram bij jongeren te brengen. Ontwikkeld in samenwerking met het onafhankelijke reclame- en creatiebureau Mother in New York.