2020 was het jaar van de crisissen, voor onze gezondheid, maar ook economisch en sociaal. Gevolg: marketingstrategieën stonden plots op losse schroeven, doelstellingen op lange termijn en jarenlange reflexen bleken niet meer houdbaar. Het goede nieuws? Misschien laat 2021 zien wat echt essentieel is voor uw bedrijf. Dit zijn alvast drie positieve contentmarketingtrends voor 2021.
1. Nieuwe start voor de sociale media
Onze houding ten opzichte van de sociale media is compleet veranderd. We gebruiken ze ook op een andere manier. Tijdens de eerste covid-19-golf zaten bijna 4 miljard mensen noodgedwongen thuis. Ze zijn er toen collectief in geslaagd om de digitale wereld menselijker te maken. Streaming zat in de lift, we kochten via augmented reality, de populariteit van Facebook-, Slack- en Discord-groepen schoot omhoog, de digitale platforms Fortnite, Strava en TikTok groeiden uit tot echte sociale media en steeds meer mensen bleken bereid om te betalen voor hun gepersonaliseerde Facebook Avatars … Alles wijst op een grondige metamorfose van het digitale model.
Waarom is het toegenomen belang van de sociale media goed nieuws voor contentmarketing? En hoe maakt u er gebruik van?
Het publiek bekijkt content nu met andere ogen en koestert andere verwachtingen. In zijn ruim 100 voorspellingen voor contentmarketing in 2021 schuift het Content Marketing Institute vier thema’s naar voren: empathie, verbinding, inclusie en transparantie. 2021 wordt het jaar van de authentieke contacten en naarmate de merken nieuwe community’s in het leven roepen, nemen de investeringen in deze sector toe. Creëer dus zelf ook community’s waarin gebruikers zich vrij kunnen uitdrukken, stel hen vragen en geef voorrang aan one-to-one conversaties. Mensen gaan weer meer op zoek naar realtime verbinding. Deze trend zal alleen maar sterker worden met tools als live chats, streaming en webseries. Ook educatieve content past in dit rijtje. Zo postte Procter & Gamble diverse media als onderdeel van zijn bewustmakingscampagne “The Look ” tegen de discriminatie van de zwarte bevolking in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft zijn actie in 2020 uitgebreid met de hashtag “talkaboutbias” om mensen te laten zien hoe ze hun gedrag kunnen aanpassen.
2. Content als kern van het aankooptraject
Digitale content is tegenwoordig een onmisbaar ingrediënt van elk aankooptraject. Consumenten van elke leeftijdscategorie nemen nu hun toevlucht tot het web als ze snel een antwoord of advies willen. Volgens Think with Google gaat 90% van de Google-gebruikers online op zoeke naar inspiratie wanneer ze bezig zijn met een taak. Nuttige content mag dus zeker niet ontbreken in uw digitale vitrines. Geef consumenten “hier” en “nu” advies en maak van de gelegenheid gebruik om uw content te verrijken met webinars, video’s, cursussen, een podcast, enz. De gebruikerservaring wordt er alleen maar beter door. En, raar maar waar: teksten winnen weer aan belang ten opzichte van beelden. Kijk maar naar Instagram, nochtans het beeldmedium bij uitstek, dat is uitgegroeid tot een informatiecentrum met … tekst! LinkedIn schuift op in dezelfde richting, met posts die uitnodigen tot discussies. Klassieke e-mails met tekst zijn nog zo’n voorbeeld. Omdat je ze vooral gebruikt om met vrienden te “praten”, maken ze meer indruk. Ze zijn … authentieker! Niet toevallig is dat een van de kernwoorden van 2021. En er is nog meer goed nieuws: Facebook heeft zijn “20%-regel” afgeschaft. Advertenties met meer dan 20% tekst op een beeld worden niet langer bestraft.
3. Meer creativiteit
2021 geeft vrij spel aan de creativiteit. De sociale media ruimen plaats in voor de creatieve inbreng van de gebruikers. Dit gaat dus verder dan informatie verspreiden of betrokkenheid creëren. De Engelse zangeres Dua Lipa gaf in augustus haar fans de kans om mee te werken aan haar clip voor de single Levitating. Dat leverde haar op slechts zes weken 4,7 miljoen views op. Collaborative platforms zoals Slack, Teams, Zoom en Webex kennen juist daardoor zoveel succes. Op het recente Gartner IT Symposium/Xpo Americas, een topevenement voor marketing en nieuwe technologieën, werd Miro getipt als collaborative software die in 2021 de wereld zou gaan veroveren.
Met andere woorden: contentmarketing wordt dit jaar nog socialer, nog meer op community’s gericht en nog creatiever!