Op Facebook en Instagram zijn dagelijks 800 miljoen mensen in de weer met livestreams. Want live is hot op de sociale media sinds het begin van de coronacrisis. Leek de technologie eerst alleen maar aan te slaan om gamingcompetities of filmsterren op de rode loper te volgen, dan begint ze nu de bedrijfswereld te veroveren. Hoe krijgt u er grip op?
In 2020 herevalueren de merken hun touchpoints en investeren ze in livestreaming die, indien correct gebruikt, een aanzienlijke impact op hun doelgroepen garandeert. Ze digitaliseerden bijvoorbeeld geannuleerde evenementen, zoals modeshows (Dior, Burberry, …), presentaties (Sézane, Renault, …) en concerten (Elton John, Billie Eilish,…). In april van dit jaar keken niet minder dan 600 000 sportliefhebbers via de Zwift-app naar een virtuele live-versie van de beroemde Ronde van Vlaanderen!
Sinds de crisis losbarstte, geven influencers, sportlui, atleten, artiesten en modeontwerpers voorrang aan de sociale media om hun dagelijks leven of standpunten te delen. Karim Benzema, de succesvolle Franse voetballer bij Real Madrid, verzamelde in totaal bijna een miljoen kijkers rond twee “Nueve Live”, met een piek van 130.000 live-kijkers op zijn YouTube-kanaal. In de sportwereld is het aantal live video’s niet meer bij te houden en de sterspelers gaan steeds vrijer met het medium om. Antoine Griezmann, concurrent van Benzema bij FC Barcelona, speelde samen met zijn broer Théo 24 uur lang Call of Duty met influencers. Ontspannen live gamen op hun Twitch-kanaal bracht een mooi bedrag voor het Rode Kruis op: 29.200 euro. Toch was dat maar een peulschil in vergelijking met de 127,9 miljoen dollar aan toegezegde giften die Lady Gaga en Global Citizen oogstten tijdens “One World: Together at Home”, het live event dat in 2020 wereldwijd het meeste ophef veroorzaakte.
Voltrekt zich hier voor onze ogen een paradigmaverschuiving in het medialandschap? Livestreaming is een alledaags verschijnsel, op een livestream klikken bijna een reflex, een feature als alle andere. Als u zelf live een kans wil geven, raden we u aan om met de volgende vier elementen rekening te houden voor een maximale return.
5 basisregels vóór u zich aan een Live waagt
- Wees authentiek. Het beeld dat de voetballers hierboven in hun livestreams tonen, sluit nauw aan bij de realiteit. Klassieke tv dwingt hen in een keurslijf, maar op het web komen ze authentiek over en daar zijn fans naar op zoek. Denk nu niet dat ze zomaar wat freewheelen in hun salon: ze beheersen de techniek tot in de puntjes. Dus als u het zelf wil proberen: wees uitgesproken en authentiek, vermijd flauwe kletspraatjes. Lever geen half werk af!
- Schakel nieuwe technologieën in. Eén keer het woord nemen is niet genoeg. Technologisch is er geen reden waarom u niet verschillende streams zou gebruiken, met content die u vanop verschillende locaties uitzendt. Ga in dialoog met uw community, onderbreek even voor wat reclame, animaties, … De mogelijkheden zijn eindeloos, gebruik ze en innoveer.
- Laat uw publiek reikhalzend naar u uitkijken. Kondig uw live-uitzending aan als een “uitzonderlijk evenement”, prikkel uw community, breng variatie aan in uw communicatie. Creëer opwinding op de sociale media, een kanaal dat heel nuttig is voor interactie met uw publiek.
- Toon u een meester in de herhaling. Fnac, Apple, Microsoft, Nestlé en andere grote merken hergebruiken hun productpresentaties na de livestreaming op allerlei plekken: productpagina’s op het web, YouTube-kanalen, netwerken van hun influencers en genodigden met wie ze samenwerken. Zo vergroot u aanzienlijk uw bereik.
- Influencers staan vaak centraal in livestreams, omdat zij vlot de nieuwe technologieën hanteren en cameravast zijn. Met influencermarketing diversifieert u uw publiek. Omgekeerd kan uw publiek vaak niet genoeg krijgen van beroemde gasten die live worden geïnterviewd.